Tijdens het skiën is het hele lichaam actief en zul je bijna al je skeletspieren gebruiken. Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk uit je wintersport kunt halen kun je jezelf op een aantal manieren klaarstomen. Je kunt vast gaan oefenen op een kunstbaan, gaan fietsen of hardlopen, en je kunt krachtoefeningen doen.  Fitnessinstructeur Ruud Hurkens doet het voor!

De krachtoefeningen zullen ervoor zorgen dat je voldoende spanning op kunt bouwen en vast kunt houden om leuk en veilig van de berg te glijden. Wanneer je aan krachttraining voor skiën wilt gaan doen moet de nadruk liggen op oefeningen voor de rompstabiliteit en de benen.

Één van de been oefeningen die je kunt doen om je voor te bereiden is de wall sit.

De wall sit doe je als volgt:

1: zoek een verticaal oppervlak waar je tegenaan kunt leunen ( denk aan een deur of muur)

2: Leun met je rug tegen het oppervlak en zet je voeten op schouderbreedte een stuk voor je lichaam uit.

3: Buig je knieën tot een haakse hoek.

4: Span zelf extra je buik- en bilspieren aan en duw je rug tegen de muur.

5: Houdt deze positie zo lang mogelijk vol.

Deze oefening is een goede voorbereiding op het skiën omdat je op deze manier je spieren voor een langere periode onder spanning zet. Varieer met de hoek in je knieën om de oefening makkelijker of moeilijker te maken. Hoe dieper, hoe zwaarder!

Wil jij je graag voorbereiden voor de wintersport maar weet je niet goed hoe?

Kom dan even langs bij de gymzaal en wij helpen je verder.



Terug naar Blog-overzicht