Vorige maand leerde je onze collega Rosa Holtslag al kennen door haar blog “Door jou durf ik weer te leven”. Rosa, fysiotherapeut en hart-en vaatspecialist, zet zich samen met CardioVitaal in voor hoogwaardige hartrevalidatie. Je hart is de motor van je lichaam en verdient daarom de nodige aandacht. Rosa geeft jou 6 tips die bijdragen aan een gezonde leefstijl en een gezond hart!

1. Bepaal je doel

Bepaal je doel: Als je meer wilt gaan bewegen, is het handig om vooraf een doel te bepalen. Wat wil je specifiek bereiken? Dat helpt je om het bewegen vol te houden. Zo kan voldoende bewegen jou helpen je hart efficiënter en beter te laten pompen, je bloeddruk te verlagen, je fitter te voelen, beter te slapen, je glucose/cholesterol/gewicht onder controle te krijgen en nog veel meer.

2. Geloof in jezelf

Blijf denken en vertrouwen hebben dat het ook voor jou mogelijk is om gezonder te gaan leven, ook al is dit in het verleden lastig voor je gebleken is. Jezelf moed en positiviteit aanpraten kan heel goed werken. Zeg bijvoorbeeld regelmatig tegen jezelf:  “ik ben in staat om te veranderen” of “het gaat mij lukken om regelmatig te bewegen”! Hou vol en je gaat er vanzelf in geloven!

3. Zorg ervoor dat je doelen haalbaar zijn

Focus jezelf niet op teveel dingen tegelijk (zoals voeding, bewegen én stress). Stel kleine, haalbare doelen. Vraag jezelf af: waar wil ik mee beginnen? Wat vind ik belangrijk? Of waar verlang ik naar?

4. Blijf in beweging

Bewegen is heel goed, maar meer (of veel) bewegen niet altijd beter. Actief worden en iets gaan doen wat bij je past geeft veel gezondheidswinst. Een half uur per dag of een aantal keer per week wat langer investeren in extra bewegen is al genoeg om van de voordelen te profiteren. ‘Iets is beter dan niets’ gaat in dit geval echt op.

5. Neem de tijd en haast je niet!

Neem de tijd. Veranderen van leefstijl is geen ‘quick fix’ maar een manier van leven die tot in de tenen moet worden ingesleten, dit kost je minstens een half jaar!

6. Samen sta je sterker

Zoek een coach die je kan begeleiden of een vriend/kennis/familielid om samen mee aan de slag te gaan. Soms heb je een professional nodig die jou de adviezen op maat geeft die cruciaal én verantwoord zijn. Daarnaast kan (sociale) steun je enorm helpen!
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk dan ook onze fitness pagina of onze hart pagina.


Terug naar Blog-overzicht