Ouder worden gaat met vallen en opstaan en hier kunnen verschillende klachten bij ontstaan. Sarcopenie of te wel verzwakking van de spieren is een ‘ouderdomskwaal’ wat elk jaar toeneemt.  Wist jij namelijk dat je vanaf je 25e levensjaar elk jaar ongeveer 1% van je spiermassa verliest? Dit kan oplopen tot zo’n 3% per jaar vanaf je 70e. Geriatrie fysiotherapeut Eline Nieuwenhuizen legt uit wat de fysioo kan betekenen!

Gevolgen van sarcopenie

Door de afname van spiermassa en spierkracht kunnen er mogelijke problemen ontstaan in de zelfstandigheid en het uitvoeren van dagelijkse handelingen.

Hierbij kun je denken aan traplopen, overeind komen uit de stoel, boodschappen doen en tassen tillen. Vanaf 70-jarige leeftijd zit het spierstelsel tegen de maximale mogelijkheden aan en (Chronische) ziekten, inactiviteit, infecties en ondervoeding kunnen spierzwakte versnellen.

Wie kan er bij de fysioo terecht?

Eigenlijk voor iedereen die een probleem/beperking heeft in het fysiek functioneren. Voorbeelden hiervan zijn: ‘vermoeide benen tijdens het wandelen waardoor ik eerder moet stoppen’, ‘moeite met traplopen’, ‘moeite om uit de stoel overeind te komen’.

Wist je dat wij een korte vragenlijst gebruiken om een indicatie op mogelijke aanwezigheid sarcopenie te krijgen?  Je kunt deze SARC-F lijst hier bekijken.

Bij een score van 4 punten of meer, bestaat de mogelijke aanwezigheid van sarcopenie.

Sterke spieren tegen veroudering

Spiermassa en spierkracht zijn essentieel voor behoud van fysieke zelfstandigheid op hogere leeftijd, om het slinken van de spieren tegen te gaan is het van belang de spieren te trainen. Uit meerdere wetenschappelijke studies blijkt dat krachttraining i.c.m. voldoende eiwitinname, de spierzwakte kan tegengaan!

Door spierversterkende oefeningen te doen waarin de spieren tot vermoeidheid worden uitgedaagd kan er zelfs op 90+ leeftijd nieuwe spiervezels worden aangemaakt!  Sta bijvoorbeeld eens een paar keer achter elkaar op uit een stoel zonder de armen te gebruiken. Gaat dit goed, kan deze oefening verzwaard worden met bijv. een gewicht van 5 kilo.

Na 6 weken is het mogelijk om de spiermassa al met 1.5% (!) te vergroten.

Hierdoor kan iemand hopelijk zo lang mogelijk zelfredzaam blijven en de kwaliteit van leven langer waarborgen!

Risicoanalyse m.b.t. valpreventie

Bij een afname van de spiermassa, wordt de kans om te vallen groter. Daarom hebben wij binnen de fysioo de mogelijkheid om een risicoanalyse te maken met betrekking tot valpreventie. Om te kijken waar nieuwe valincidenten op de loer liggen, bekijken wij eerst waar de valangst vandaan komt en of er een valgeschiedenis is.

Na deze ‘intake’ zullen wij aan de hand val-risicofactoren kijken wat wij voor de desbetreffende persoon kunnen betekenen.

Dit doen wij aan de hand van intrinsieke (vanuit de persoon zelf) en extrinsieke (externe risicofactoren).

Intrinsieke kenmerken:

– Mobiliteitsstoornis: lopen, balans & spierkracht. De laatstgenoemde is tevens gelijk de grootste factor. Afname van spierkracht heeft namelijk invloed op: loopsnelheid, staphoogte, moeite met draaien tijdens lopen, kracht beenspieren, reiken, en de reactiesnelheid.

– medicatiegebruik

– aanwezigheid van meerdere ziekten/aandoeningen

– Gezichtsvermogen en gehoorproblemen

– stemming en kenvermogen

– lage bloeddruk

Extrinsiek, voorbeelden vanuit de Ergoo:

– onvoldoende verlichting

– hoge drempels

– losse kleedjes en voorwerpen

– schoenen met gladde zolen

– ongelijke bestrating buiten

Wil jij weten wat wij verder kunnen betekenen voor mensen met valangst?
Neem dan contact met ons op of kijk op onze geriatrie pagina 



Terug naar Blog-overzicht