Te veel zitten kan slechte gevolgen hebben voor je gezondheid en ook je rug en nek krijgen het dagelijks flink te verduren.  Nu begrijpen wij ook dat je niet zomaar je baan op kunt zeggen en dus geeft fysiotherapeut Bart Roijers jou een aantal oefeningen die gemakkelijk te doen zijn tijdens je werk waardoor je nek en rugklachten kunt voorkomen; 

  1. Maak je rug hol, bol en vervolgens weer recht om stijfheid in de rug te voorkomen.  Zorg daarnaast tijdens het werk dat je rechtop zit en dat je voldoende steun krijgt van de leuningen aan je stoel. Hierdoor voorkom je dat je spieren sneller vermoeid raken waardoor je gaat ‘hangen’.   Deze oefening kun je 10 keer herhalen, dit mag je meerdere keren per dag doen.
  2. Duw je kin naar achteren en laat deze weer los.  Deze oefening herhaal je 5 keer.
  3. Houd je handen achter je nek en rek je op om vervolgens deze houding weer los te laten. Deze oefening herhaal je 10 keer. Door deze oefeningen regelmatig uit te voeren op bijvoorbeeld een lange kantoor of schooldag, voorkom je rug en nekklachten en kun je ‘gewoon’ lekker blijven doorwerken.

Blijf je last houden van zeurende nek of rugklachten? Blijf hier niet mee zitten en neem contact met ons op!  Binnen de Fysioo staan er een hoop specialisten voor jou klaar die je van je klachten af kunnen helpen!



Terug naar Blog-overzicht