Heupklachten

Het heupgewricht

Het heupgewricht is het gewricht dat het bekken met het bovenbeen verbindt. Het is een kogelgewricht waardoor je heup in staat is om veel bewegingen te maken.

Het gewricht wordt in de goede positie gehouden door verschillende banden. De daaromheen liggende spieren zorgen ervoor dat je het gewricht kunt bewegen. Om ervoor te zorgen dat het gewricht soepel loopt zit er aan de binnenzijde van het gewricht kraakbeen.

Wat is een heupklacht?

Klachten aan je heup kunnen zich presenteren in de ochtend, tijdens opstaan. Lopen of traplopen wordt pijnlijk en de loopafstanden worden kleiner. Je kunt pijn ervaren aan de buitenkant van de heup of juist in de lies.

Oorzaak van een heupklacht

Er kunnen verschillende oorzaken zijn die voor heupklachten zorgen. Het kraakbeen dat zorgt voor de smering van het gewricht kan in verschillende mate versleten zijn. Het oppervlakte wordt dan ruw en zorgt voor een pijnlijk en minder soepel lopend gewricht. Dit proces wordt artrose genoemd. In sommige gevallen is de artrose zo hevig dat er een nieuwe heup (total hip) wordt geplaatst.

Ook kan er sprake zijn van een bursitis, dit is een ontsteking van de slijmbeurs rond je heup. De slijmbeurs zorgt er ook voor dat het gewricht soepel kan lopen en er geen wrijving ontstaat. Bij een bursitis is de slijmbeurs opgezet en komt hij tijdens bewegen klem te zitten, dit geeft pijnklachten.

Fysiotherapie bij heupklachten

Fysiotherapie bij heupklachten is er op gericht om het heupgewricht weer soepel te laten verlopen. De fysiotherapeut onderzoekt eerst uw heup om te bekijken welke belasting de heup kan dragen. Daarna helpt de fysiotherapeut bij het uitleggen van verschillende oefeningen en kan hij het looppatroon beoordelen.

In het geval dat de artrose in het heupgewricht zo sterk is dat er wordt besloten om een nieuwe heup te plaatsen dan zal de fysiotherapeut helpen bij de volledige revalidatie.

Vraag gerust aan een van onze therapeuten wat we voor je kunnen betekenen.

Wil je meer informatie over fysiotherapie bij heupklachten?

Maak een afspraak of bel (024) 675 01 37