In deze tijd dat veel stil staat en onzeker is wil je natuurlijk fit en vitaal blijven. Het herstellen van je blessure of klacht kan gelukkig gewoon doorgaan doordat we fysiotherapie online aanbieden. Of het nu gaat om een kniekwetsuur of het verbeteren van je algemene fitheid. Jouw fysiotherapeut zit ook op afstand klaar om alle vragen te beantwoorden, een beweeg- en oefenschema op te stellen en deze zonodig aan te passen.

Hieronder leggen we je uit hoe het werkt en waarom actief blijven nog meer zo belangrijk is.

Waarom een afspraak op afstand?

Wanneer je midden in een behandeltraject zit, is het onwenselijk om dit te onderbreken.  De huidige situatie zal mogelijk nog enige tijd duren. Toch snappen wij heel goed dat jij beter wilt worden, fit en onafhankelijk wilt blijven. Voor sommige patiënten is het door het coronavirus niet raadzaam om fysiek naar de praktijk te komen. Voor sommige risicogroepen kan het risico te groot zijn en voor andere kan het voorkomen van verdere besmettingen een reden zijn om niet te komen.  Een afspraak op afstand maakt het mogelijk om:

• samen creatief te zijn en kunnen wij een persoonlijk oefenschema voor thuis ontwikkelen
  • dit schema de komende weken aan te blijven passen, zo lang nodig. Zo heb jij altijd een persoonlijk schema, wat past bij jouw herstel.

Kan mijn afspraak fysiotherapie online?

Voor alle groepen geldt dat begeleiding op afstand mogelijk is. Hierbij maken wij gebruik van een telefonisch en/of video consult en een online programma voor een passend oefenprogramma. Deze oefeningen sturen we met uitleg, plaatjes en video’s naar jou op. Dit kan per mail, via de post of we komen het persoonlijk brengen. Op dit moment begeleiden wij ook nog, met name, individuele trainingen op al onze locaties of zo mogelijk maken wij hier een thuisbehandeling van.

Waarom is bewegen en/of sporten vanuit huis nog meer zo belangrijk?

• Door voldoende te bewegen zet je jouw hart en bloedvaten aan het werk. Hierdoor worden ze sterker en verlaag je de kans op hart en vaatziekten.
  • Door voldoende te bewegen worden je spieren goed in het oppikken van brandstof uit je bloed. Hierdoor verlaag je de kans op bijvoorbeeld overgewicht en diabetes type 2.
  • Ook je hersenen zet je aan het werk bij bewegen. Delen van je hersenen worden extra geprikkeld, de doorbloeding van je hersenen neemt toe en de werking van hormonen en andere stoffen in je brein verbetert. De verbeterde werking van je brein heeft een gunstige invloed op je stemming en kwaliteit van leven.
  • Vergeet niet dat regelmatig bewegen het immuunsysteem verstevigt, wat virussen langer op afstand kan houden.
  • Er komen veel vragen omtrent het bewegen buiten. Mag ik nog wandelen of fietsen? Ons advies hierin sluit aan bij de landelijke richtlijnen van het RIVM. Zolang je geen klachten hebt, en je houdt minimaal 1,5 meter (armlengte) afstand tot elkaar is het juist aan te bevelen de buitenlucht op te zoeken en dit te combineren met een stuk beweging. Het coronavirus verspreidt zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. Er is nog geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven en zich zo kan verspreiden.
  • Alle hierboven genoemde aanpassingen zijn omkeerbaar. Stop je met bewegen dan zullen je spieren dus weer zwakker worden, je slaat brandstoffen op als vet en bewegen gaat langzaam steeds moeilijker. ‘Use it or lose it’ dus!

Wat kan ik nu doen?

Wil je zo snel mogelijk aan de slag of verder met je herstel?  Maak telefonisch, via de mail of website een afspraak en we bellen je op deze afgesproken tijd.
Dit kan zo mogelijk en wenselijk ook via een videoconsult door middel van physitrack.
Plan je huidige afspraak om tot een afspraak via de telefoon of video of maak een nieuwe afspraak via ons afspraken formulier.

Ben jij nou heel benieuwd hoe fysiotherapie op afstand in z’n werk gaat?
Bekijk hieronder de video en zie hoe nuttig een video consult kan zijn!