Voor velen is de vakantieperiode een tijd waarbij structuur en ritme het onderspit delven tegenover niet alledaagse vrijetijdsbesteding. Het komt dan ook vaak voor dat het sporten even op een laag pitje komt te staan en dat men na de vakantie wel weer begint. Maar hoe doe je dat beginnen nou precies? Hierbij een paar tips van sportcoach Ruud Herkens zodat jij weer lekker aan de slag kunt gaan:

Tip 1: Zorg voor structuur en regelmaat.

“Wanneer je weer begint met het eten op vaste tijden, op tijd naar bed gaat en de alledaagse dingen weer opvat wordt het ook makkelijker om het sporten/ bewegen weer in je agenda toe te passen.”

Tip 2: Zoek een sportmaatje. 

“Samen is niet alleen. Dit geldt ook zeker voor sporten. Vindt je het moeilijk om alleen te gaan, of heb je een stok achter de deur nodig? Zoek dan iemand die ook weer moet gaan sporten ( of alweer is begonnen) en vraag of je samen kunt gaan. Hierdoor verlaag je voor jezelf de drempel en word je verwacht door je sportmaatje.”

Tip 3: Niet denken maar doen. 

“De eerste keer is altijd (weer) lastig. ‘Er zijn nog zoveel leuke dingen om te doen’ en ‘morgen is er weer een dag’ zijn veel gebruikte kreten om uitstelgedrag te rechtvaardigen. Zorg ervoor dat je je beweegdoel weer voor ogen krijgt. Daarna is het puur een kwestie van doorbijten. Ben je de eerste keer geweest? Dan kun je weer trots zijn op jezelf en is het begin van een nieuw sportjaar gemaakt.” 

Vindt je het nu moeilijk om je motivatie te vinden, structuur terug te krijgen of een sportmaatje te vinden? Kom dan gerust een keer langs bij de gymzaal. Door onze kleine sportgroepen en grote sociale cohesie zul je nooit het idee hebben dat je het sporten alleen moet doen. Daarnaast kunnen onze sportcoaches je helpen met het ontplooien van de juiste motivatie en het creëren van structuur!

Kijk voor meer informatie ook eens op onze fitness pagina!



Terug naar Blog-overzicht